• Головна
  • Як працює психологічна підтримка в українських школах - діти не мають нести тягар війни наодинці
10:38, Вчора

Як працює психологічна підтримка в українських школах - діти не мають нести тягар війни наодинці

Через російську агресію українська шкільна освіта стикнулися із численними викликами. Мова не лише про сотні зруйнованих і пошкоджених шкіл, але і про емоційний стан учнів, батьків та вчителів. За даними дослідження освітньої фундації Go Global, проведеної з кінці минулого року, 75% дітей мають когнітивні прояви стресу, а 54% учителів зіштовхнулися з професійним вигоранням.

Найбільш вразливими є навчальні заклади прифронтових областей — Харківської, Миколаївської та Сумської. На психологічну підтримку учнів і освітян саме в цих регіонах спрямовано проєкт «Впровадження моделі школи, чутливої до психічного здоров’я» програми«Безпечне навчання в Україні» від освітньої фундації Go Global за фінансової підтримки фінської міжнародної неурядової організації Finn Church Aid(FCA) та Міністерства закордонних справ Фінляндії. Розповідаємо, як працює програма та які результати вже вдалося отримати.

Коли війна заходить до класу

Лариса Грицюк, директорка Миколаївської гімназії, за більш ніж 40 років роботи в школі вперше зіткнулася з такими труднощами в роботі. Її колега, психологиня Олена Бахмутова відзначає: «Зосередитися на навчанні майже неможливо, коли повітряні тривоги постійно переривають уроки. Діти губляться в матеріалі. Доводиться знову і знову повертатися до початку теми. Це виснажує як учнів, так і вчителів». Школярі стали більш розсіяними, їм важче засвоювати нову інформацію, а рівень втомлюваності значно зріс.

Особливо складно учням, чиї батьки на фронті або родичі залишилися на окупованих територіях. Важко адаптуватися дітям із родин внутрішньо переміщених осіб, які були змушені покинути рідні домівки.

«Наші діти занадто рано подорослішали. Вони обговорюють теми, які раніше були далекими від шкільного життя: евакуацію, втрати, переїзди. Змінилися навіть їхні мотиви до навчання. Дехто посилено вивчає англійську, розуміючи можливість вимушеної міграції»,— зауважує учасниця проєкту Вікторія Скопик, психологиня Охтирської ЗОШ № 9.

Вікторія Скопик, психологиня Охтирської гімназії №9, та Людмила Косенко, психологиня Охтирської ЗОШ №8, проводять тренінг для колег
Фото: Вікторія Скопик, психологиня Охтирської гімназії №9, та Людмила Косенко, психологиня Охтирської ЗОШ №8, проводять тренінг для колег

Навчання у форматі змішаного, а тепер(для всіх героїнь публікації) суто дистанційного навчання також стало викликом.Ольга Миргородська, директорка ліцею села Миколаївка Харківської області, із сумом відзначаєвтрату соціальних навичок в учнів через брак уроків у класах: «Наймолодші школярі навіть не знають, що означає сидіти за партами в класах».

Новий підхід до побудови шкільного середовища

Для того, щоб забезпечити освітній процес в умовах повномасштабного вторгнення, запустили проєкт «Безпечне навчання в Україні». Його мета — створити в школах середовище, де приділяється особлива увага емоційному здоров’ю всіх учасників освітнього процесу. Проєкт реалізує освітня фундація Go Global за фінансової підтримки фінської міжнародної неурядової організації Finn Church Aid(FCA) та Міністерства закордонних справ Фінляндіїу трьох прифронтових областях України: Харківській, Миколаївській та Сумській.

«Кожна школа має стати місцем, де діти відчувають себе захищеними та спокійними. Тільки в такій атмосфері можливе справжнє навчання»,— пояснює Наталія Губа, шкільна психологиня з Херсонщини.За її словами, особливо важливо створити атмосферу довіри та підтримки, де кожен учень знає, що його почують і зрозуміють.

У рамах проєкту від Go Global підготовлені фахівці проводять тренінги для колег-викладачів спершу у своїх школах, потім — у школах своєї громади. До кінця року 60 тренерів проведуть тренінги для 3200 освітян закладів середньої освіти. Також проєкт передбачає поширення посібника із практичними вправами, які розроблені спеціально для шкільних педагогів. Посібник має допомоги впровадити принципи«чутливої школи» на практиці.

Методики проєкту вже довели свою ефективність. «До нас прийшла учениця, яка переживала сильний стрес через полон батька. Дівчинка замкнулася в собі, перестала спілкуватися з однолітками, її успішність різко знизилася. Завдяки спеціальним психологічним вправам нам вдалося допомогти їй повернутися до активного шкільного життя. Зараз вона знову посміхається, спілкується з друзями й демонструє хороші результати в навчанні»,— згадує шкільна психологиня Олена Бахмутова.

Олена Бахмутова, практична психологиня Миколаївської гімназії № 29, проводить тренінг для школярів
Фото: Олена Бахмутова, практична психологиня Миколаївської гімназії № 29, проводить тренінг для школярів

У Миколаївському ліцеї на Харківщині досягли значних успіхів у роботі з учнями-переселенцями. «Один із наших нових учнів спочатку уникав будь-яких контактів з однокласниками. Після серії групових занять та індивідуальної роботи він почав активно включатися в шкільне життя, знайшов друзів. Ми використовуємо ігрові методики, арттерапію, створюємо ситуації, де діти можуть взаємодіяти невимушено», — розповідає директорка Ольга Миргородська.

Коли освітяни потребують підтримки

Проєкт передбачає також підтримку педагогів. «Вчителі несуть у собі переживання через війну. Багато хто має рідних на передовій. Ми маємо навчитися справлятися зі своїми емоціями, щоб ефективно допомагати дітям», — наголошує охтирська шкільна психологиня Людмила Косенко. За її словами, на тренінгах проєкту вчителі особливо цінують практичні інструменти для роботи з травмою та втратами. Ці інструменти педагоги застосовують і для роботи з дітьми, і для самодопомоги.

Особисті історії освітян свідчать про цінність участі в проєкті «Безпечне навчання в Україні». «Коли російська ракета зруйнувала мій дім і поранила чоловіка, саме навички емоційної саморегуляції допомогли мені не зламатися і продовжити роботу. Наш кіт Оскар 11 місяців охороняв руїни будинку, поки ми його відбудовували. Ця історія стала символом незламності для наших учнів», — ділиться директорка гімназії Лариса Грицюк.

Лариса Грицюк, директорка Миколаївської гімназії, із учнями
Фото: Лариса Грицюк, директорка Миколаївської гімназії, із учнями

Від школи до школи: як проєкт масштабується завдяки його учасникам і учасницям

Після завершення участі в проєкті викладачі використовують набуті знання в щоденній роботі — каскадують їх: організовують«психологічні хвилинки» під час онлайн-занять, регулярно проводять групові зустрічі та індивідуальні консультації. Особливу увагу приділяють створенню безпечного простору. Для цього педагоги разом зі шкільними психологами облаштовують спеціальні кімнати відпочинку, де діти можуть розслабитися та відновити сили.

«Наше завдання — не просто дати дітям знання зі шкільних предметів, а створити простір, де вони зможуть розкрити свій потенціал попри всі труднощі. Ми бачимо не проблеми, а шляхи їх вирішення. Віра в майбутнє наших учнів надихає нас рухатися вперед», —підсумовує директорка ліцею Ольга Миргородська.

Ольга Миргородська, директорка ліцею с. Миколаївка Харківської області, з учнями
Фото: Ольга Миргородська, директорка ліцею с. Миколаївка Харківської області, з учнями

Долучитися до проєкту«Безпечне навчання в Україні» можуть усі освітяни України. Для цього достатньо завантажити посібник із тренінгами та вправами від Go Global та використовувати готові алгоритми роботи, які напрацювала команда експертів.

Інформує nv.ua

Якщо ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію
live comments feed...