Чи покращиться життя пересічних українців
після прийняття державного бюджету на 2022 рік?
(матеріали для роздумів про майбутнє)
Віталій А. Яцевський
Достатній життєвий рівень громадян в XXI ст. в цивілізованих країнах передбачає таку організацію суспільного життя, щоб, як мінімум, кожна людина мала можливість придбати достатню кількість якісних продуктів харчування, мала доступ до сучасної високотехнологічної медичної допомоги, соціального обслуговування та соціального забезпечення на випадок хвороби, безробіття, інвалідності чи іншого випадку втрати засобів до існування із незалежних від особи обставин, а також наявність в неї житла і одягу. Це гарантується Конституцією України (ст. 46-49, 52) та чисельними міжнародними конвенціями (наприклад, «Загальна декларація прав людини (ст. 25)», «Міжнародний пакт про соціальні, економічні і культурні права», ст. 11).
02 грудня 2021 року депутати Верховної Ради ухвалили державний бюджет на 2022 рік, а 10 грудня Президент України Володимир Зеленський підписав Закон України«Про Державний бюджет України на 2022 рік» № 1928-ІХ.
Державний бюджет на наступний рік був розроблений на основі прогнозу економічного і соціального розвитку України, прогнозу показників Валового Внутрішнього Продукту (ВВП) та індексу споживчих цін опублікованих у постанові Кабінету Міністрів України від 31 травня 2021 р. № 586.
Доходи Державного бюджету України заплановано у сумі 1 трлн. 323 млрд. 923 млн. 761,5 тис. гривень (це дорівнює 46 млрд. 291 млн. 040 тис. дол. США по курсу 28,6 грн/долар). Така сума доходів бюджету відповідає 24,7 % прогнозованого валового внутрішнього продукту (ВВП) у 2022 році.
Видатки Державного бюджету України заплановано у сумі 1 трлн. 499 млрд. 469 млн. 883,7 тис. грн. (52 млрд. 429 млн. 016, 9 тис. дол. США). Таким чином державний бюджет 2022 року знову, як склалося за останні роки, буде знову дефіцитним з перевищенням видатків над доходами на суму 175 млрд. 546 млн. 122,2тис. грн (у доларах США дефіцит бюджету 6 млрд. 137 млн. 976 тис. $). Тобто дефіцит бюджету, який планується компенсувати переважно за допомогою кредитів (позик) від іноземних держав, іноземних фінансових установ і міжнародних фінансових організацій, а також випуску цінних паперів, становить 13,3 % всіх доходів бюджету!
Розпорядниками коштів державного бюджету 2022 р. будуть всі міністерства (в Україні є 19 міністерств, яким підпорядковано 49 центральних органів державної влади), державні і національні служби (всього 25), державні і національні агентства (всього 17), державні інспекції (всього 6), апарат ВР - загалом приблизно 98 державних структур. Основним, за об’ємом фінансів, розпорядникам коштів державного бюджету України на 2022 рік, які наведені на рис. 1, планується виділити 1 трлн. 5 млрд. 742 млн. 363,3 тис. грн., що становить 67,1 % всіх видатків бюджету.
(побудовано автором за даними Додатку №3 до Закон України«Про Державний бюджет України на 2022 рік» № 1928-ІХ)
Сучасні бюджетні практики більшості розвинених та тих, що лише розвиваються, країн приділяють велику увагу відкритості (прозорості) бюджету, можливості участі громадян у виборі пріоритетних напрямів державних витрат. Міжнародне партнерство у сфері відкритого бюджету https://internationalbudget.org/ (TheInternational Budget Partnership's Open Budget Initiative) готує відповідні огляди по більшості країн світу та сприяє розвитку доступу до бюджетної інформації і підзвітності бюджетних систем.
Вперше міжнародний огляд відкритості бюджету (The Open Budget Survey) був підготовлений у 2006 р. В рамках цього огляду публікується Індекс відкритості бюджету (The Open Budget Index), який є результатом обробки опитувань щодо ступеня широти та достовірності бюджетної інформації та включає детальну оцінку з 109 окремих індикаторів.
Оцінка прозорості бюджету країни, що відображається в індексі відкритості бюджету, оцінює доступ громадськості до інформації про те, як центральний уряд залучає та витрачає державні ресурси. Оцінка прозорості з показником 61 (зі 100) або вище вказує на те, що країна, ймовірно, публікує достатньо матеріалів для підтримки обґрунтованих публічних дебатів щодо бюджету.
Позиція України в рейтингу прозорості (Open Budget Index), є дуже нестабільною по рокам досліджень. Все ж згідно з даним міжнародним дослідженням індекс прозорості бюджету все-таки збільшився з 54 балів у 2017 році до 63 балів у 2019 році (рис. 2).
Рис. 2. Динаміка рейтингу прозорості (див. https://internationalbudget.org/).
Міжнароднийіндекс прозорості бюджету країн, опублікований 2019 року, який оцінює доступ громадськості до інформації про те, як центральний уряд залучає та витрачає державні ресурси, розмістив Україну лише на 63 позицію, яку ми розділяємо з Киргизькою республікою. Вище у рейтингу прозорості бюджету знаходяться, зокрема, такі країни як Румунія (64), Гватемала (65), Індонезія (70), Росія (74), Філіппіни (76) та Південно-Африканська Республіка (87)!
Рис. 3. Міжнародний індекс прозорості (див. https://internationalbudget.org/).
Продовжимо у наступнову випуску. Дякую за увагу.