Начальник Центрального управління Мін’юсту Кирило Міненко: Виконавчі написи – незаконні

У першій частині інтерв’ю виданню "Моя Київщина" начальник Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції Кирило Міненко розповів, як працює виконавча служба, за що у боржника можуть конфіскувати автомобіль, як налагоджуються партнерство органів юстиції з територіальними громадами та що можна зроби, щоб не платити шалені відсотки за мікрокредитами

Кирило Міненко – начальник Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Київ) до складу якого входить місто Київ, Київська та Черкаська області. Очолив орган у грудні 2019 року. До цього 10 років працював у системі нотаріату: спочатку приватним нотаріусом, а потім керівником Управління нотаріату столичної юстиції.

- Виконавча служба – це орган, який безпосередньо займається стягненням коштів із боржників. Нещодавно стало відомо, що у злісних порушників правил дорожнього руху, які не сплачують штрафи, можуть вилучити авто. Чия це була ініціатива і як вона буде реалізована на практиці?

- Дана ініціативи запрацювала завдяки співпраці Міністерства юстиції України та Національної поліції України. На місцях ми вже безпосередньо впроваджуємо політику Мін’юсту. Як це існувало раніше? Порушник отримував штраф і не оплачував його, потім приходив лист від поліції, а він знову не оплачував і через 30 днів, коли сума штрафу подвоювалася, поліція зверталася до Державної виконавчої служби за примусовим стягненням. Раніше це було в паперовому вигляді, а зараз – набагато простіше.

Завдяки електронному документообігу між поліцією та Державною виконавчою службою, із моменту надходження постанови до моменту відкриття виконавчого провадження проходить мінімум часу. Відтепер непотрібні додаткові кошти на розсилку паперових документів, непотрібна бюрократія, а щось загубити – нереально, адже все проходить через електроні сервіси.

Ми були перші, хто впровадив цю систему на території України, а далі вже вона інтегрувалася в інші регіони. Ми зараз напрацьовуємо з місцевою владою можливість використання електронного виконавчого документу, тому що поліція та виконавча служба – це органи державної влади. Ми будемо перші в Україні, хто реалізує на практиці партнерство держави та громад.

У першу чергу ми хочемо відпрацювати штрафи за парковки, а далі будемо аналізувати можливість розширення функціоналу. Наразі є механізм боротьби зі злісними неплатниками штрафів: державні виконавці, якщо особа не сплачує борги згідно відкритого виконавчого провадження, блокують рахунки та вносять дані порушників у реєстр боржників. Також є можливість накладати арешт на нерухоме та рухоме майно, додатково можуть оголосити транспортний засіб у розшук.

Це означає, що особу розшукують за допомогою усіх можливих способів ідентифікації: якщо, наприклад, виконавці отримають інформацію, що людина знаходиться у кав’ярні, то вони виїжджають на місце, викликають евакуатор і забирають машину на штрафмайданчик. Після цього особа сплачує штраф та повертає свій транспортний засіб.

Якщо протягом 5 днів кошти не надійшли, ми в праві вилучити авто для подальшої оцінки та продажу через електронні торги. Проте боржник може в будь який час оплатити борг та отримати свою власність. Якщо все ж авто реалізувалось, від отриманої суми «відмінусовуються» всі витрати виконавчого провадження, послуги евакуатора, гаситься повністю штраф, а різниця коштів повертається на рахунок боржника. Такі випадки вже були, але не через порушення ПДР, а через великі кредити чи податкові борги.

Штрафи за перевищення швидкості відносно невеликі. Якщо говорити про їзду від 150 км і вище, то сума штрафу складає 1700 грн, а разом із витратами виконавчого провадження вийде трохи більше 2000 грн. Порушник швидше заплатить штраф, аніж допустить, щоб його авто пішло з молотка, навіть якщо таких проваджень буде десяток. На дорогах України гине дуже багато людей кожного року, а основна причина – порушення швидкісного режиму. Водії мусять керувати автомобілем із розумом, дбати про безпеку себе та оточуючих.

- Які перспективи налагодження партнерства між юстицією і місцевими громадами?

- У нас був пілотний проєкт стосовно електронного взаємозв’язку між нотаріусами та БТІ, який вже розповсюдився на регіони України. Наприклад, людина захотіла відчужити квартиру, яка була придбана до 2013 року, коли облік всього нерухомого майна проводило БТІ. Якщо раніше для цього потрібно було пройти складний шлях для отримання документів, то зараз все побудовано за принципом єдиного вікна.

Нотаріус формує електронний запит до БТІ, людина оплачує послугу в найближчому банку, а нотаріус через декілька днів отримає електронну відповідь та паралельно готує пакет документів. Уже не потрібно контактувати з БТІ, а всю процедуру можна зробити в нотаріуса. Це дуже зручно, особливо під час пандемії. Окрім того, така схема гарантує достовірність та захищеність інформації, тому що були випадки підробки документів.

Цей проект нам не коштував ні копійки: все зроблено на базі вже існуючої системи електронної взаємодії між установами Києва, а зараз ми хочемо це зробити на території Київської області. Ми маємо зв'язок із територіальними громадами, проводимо семінари та надаємо консультації. У межах області проєкт буде реалізувати трохи складніше, адже тут знаходиться декілька БТІ, що належать різним територіальним громадам. Але я впевнений, що це потрібно людям, тому ми мусимо зробити все можливе для реалізації проєкту.

- Скільки сягнула виконавча служба із жителів Київщини в минулому році?

- Тут не можна говорити, що саме з жителів Київщини, тому що сюди відноситься різні категорії боржників: фізичні та юридичні особи, боржники по аліментах, штрафах, податках тощо. У 2021 році підлягало виконанню 272 637 виконавчих документів, що на 18 503 виконавчих документів більше у порівнянні з аналогічним періодом 2020 року  Це колосальне навантаження на державних виконавців. За  виконавчими документами стягнуто більше 460,5мільйонівгривень.

- Хто більше всього заборгував?

- Рекордсменом є бізнес. При банкрутстві підприємства утворюються величезні заборгованості по заробітній платі перед співробітниками. Запускається процедура реалізації майна, щоб люди змогли отримати зароблені кошти.

Коли річ йде про стягнення боргів по заробітній платі чи аліментах, то ми розуміємо, що це соціальні функції Державної виконавчої служби, які дають можливість людям отримати кошти на існування. У нас відбувається окремий облік стосовно цих двох категорій, тому ми розуміємо важливість своєчасних виплат. Отримані кошти від реалізації майна підприємства в першу чергу йдуть на погашення боргів по заробітній платі.

У 2021 році Державною виконавчою службою було стягнуто більше 400 млн грн аліментів, що трохи більше показника за 2020 рік. Стосовно заборгованості по заробітній платі, то було стягнуто майже 15 мільйонів гривень, які перераховані  на користь 273 стягувачів.. Хочу сказати, що тенденції до стягнення заборгованості по заробітній платі з кожним роком все зменшуються. Роботодавці розуміють, що безпідставна невиплата заробітної плати більше двох місяців карається відповідно до кримінального кодексу.

- Як тільки з’явилася інформація щодо блокування банківських рахунків виконавцями, користувачі мережі були переконані, що кошти автоматично почнуть стягувати. Згодом цей міф було спростовано. Окрім блокування рахунків, виконавці фактично нічого не можуть зробити?

Якщо ми говоримо про транспортний засіб, то його забрати можна без рішення суду. Існують декілька різновидів виконавчих документів. Рішення суду є одним із них, але не єдиним. Наприклад, розглянемо виконавчий напис нотаріуса.

Припустимо, що особа взяла нотаріально завірену позику, але до спливу терміну не повернула кошти. Що може зробити кредитор? Спочатку надсилається повідомлення боржнику, останній на нього не реагує, або говорить, що немає грошей і віддасть потім. У свою чергу нотаріус вчиняє виконавчий напис, який теж буде виконавчим документом. Із цим виконавчим написом особа-кредитор відразу йде до суду. Із моменту відкриття виконавчого провадження блокуються рахунки, але виключно в сумі боргу. Наразі автоматичне списання коштів із рахунків не можливе. Коли відбувається блокування, особа повинна сама цю заборгованість покрити.

Коли сплачується заборгованість у повному обсязі, а також покриваються витрати виконавчого провадження, знімаються всі обмеження по банківських рахунках та арешти майна, якщо такі були накладені. Також особа автоматично виключається з реєстру боржників.

Виконавці також можуть обмежувати право виїзду закодон для осіб, що понад чотири місяці не сплачують аліменти. В інших випадках можливість виїзду за межі України обмежується судом.

Користувачам додатку "Дія" видно, що на них відкрито виконавче провадження?

- Так, це максимально зручно. Користуватися "Дією" можна не тільки для того, щоб показувати зелені ковід-сертифікати. Там є розділ виконавчого документу, що з’являється автоматично. Для перегляду штрафів за порушення ПДР також є сервіси МВС і телеграм-боти. Наприклад, у "Кабінеті водія" можна зареєструвати транспортний засіб, навіть якщо ви не є його власником. Це зручно, коли ви користуєтесь чиїмось автомобілем, або хочете просто оплатити штраф за дружину.

На каналі Бігус.info виходив сюжет щодо штрафів. Журналісти довели, що немає єдиного застосунку, де відображаються всі штрафи, особливо за порушення паркування в Києві. У Броварах також планують більш жорстко карати порушників правил парковки. Яким чином зробити так, щоб дані про всі штрафи приходили в один сервіс, наприклад, у "Дію"?

- Це вже робота місцевої влади щодо того, аби інтегруватися в "Дію". Наскільки мені відомо, у кожній області є особа, що відповідальна за цифрові інновації, так званні CDTO від Міністерства цифрової трансформації, яке фактично курує проект "Дія". Я переконаний, що кожен повинен мати можливість вчасно отримати інформацію щодо виписаних штрафів. Хочу сказати, що дуже зручний сервіс "Київ цифровий": він дозволяє оплатити паркування не виходячи з авто через застосунок у телефоні.

Є державні виконавці, а є приватні. Навіщо взагалі приватні?

- Приватні виконавці працюють із 2018 року. Це яскравий приклад децентралізації повноважень держави – передача певних функцій самозайнятим особам. Держава при цьому отримала чимало позитиву: не потрібно платити заробітну плату державним виконавцям, забезпечувати їх необхідною матеріальною базою.

Обов’язки стосовно цього бере на себе приватний виконавець. Як на мене, передача певних функцій від держави до приватних суб’єктів показала свою ефективність. Інститут приватного виконавця досить молодий, тому ще зарано робити якісь висновки. При цьому загальна кількість приватних виконавців близько 300 осіб, а от державних – декілька тисяч.

Наразі є категорія справ, по яких приватні виконавці не можуть стягувати: насамперед це справи в інтересах держави, або від держави. У період становлення передати всі функції приватним виконавцям дуже ризиковано, спочатку потрібно зрозуміти, чи впорається з цим професія. Навіть якщо їх повноваження розширяться, держава залишить за собою контролюючу функцію.

А от представники бізнесу та приватні особи самостійно вирішують, де відкривати виконавче провадження. Як на мене, це позитивний момент. Ми бачимо, що приватні структури підприємствами управляють краще, ніж державні. В Україні є приклади великих корпорацій-монополістів у різних сферах, які примудряються бути збитковими. Приватний сектор не може собі такого дозволити.

Приватний виконавець отримує 10 % від виконання рішень, а отримані кошти зараховуються йому в дохід, з якого сплачуються податки. Якщо до нього звертаються про стягнення позики в 1 млн грн, він отримує 100 тис грн. Який сенс ризикувати своєю роботою, якщо є можливість абсолютно легального заробітку.

- Немає випадків, коли приватні виконавці зловживають своїм становищем?

- Зловживання можливі в будь-якій сфері, але Міністерство юстиції спільно з Асоціацією приватних виконавців відразу показують ставлення до таких проявів. Наша реакція категорична, тому бажаючих вдаватися до будь-якого роду зловживань майже немає. Поясню на прикладі правил дорожнього руху: якщо ви порушили і відразу несете відповідальність, то наступного разу будете більш адекватно себе поводити. Якщо відповідальність не наступає, то норма фактично не діє.

Чи багатьох нотаріусів і приватних виконавців позбавили ліцензії, або доступу до реєстрів у зв’язку зі зловживаннями за останні роки?

- Так як професія приватного виконавця є досить молодою, тут важко поки що говорити про певні тенденції, але вони відбуваються. Там можливі санкції фактично про обмеження роботи строком до 6 місяців, або про припинення діяльності приватного виконавця.

Стосовно нотаріату легше говорити, тому що приватний і державний нотаріат існує вже 30 років. Міністерство юстиції в особі Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату та місцеві органи виконавчої влади досить жорстко реагують на грубі порушення. По нашому регіону, а це місто Київ, Київська та Черкаська області, анульовано ліцензії 20 нотаріусів.

Якщо говорити про Київщину, то за 2020-2021 роки було анульовано ліцензії 7 нотаріусів. Це великий показник. Ми розуміємо, що зловживання і маніпуляції правом певними особами – неприпустимі. Нотаріус має доступ до всіх реєстрів, тому рейдерство теоретично можливе за його участю. Якщо є прояви порушень, до них треба ставитися максимально жорстко.

Ми знаходимо порушення у діяльності нотаріусів через скарги, перевірки та рішення судів, які до нас надходять. Після цього готуємо обґрунтоване подання у Вищу кваліфікаційну комісію нотаріату. Протягом періоду розгляду подання діяльність нотаріуса зупиняється, але не більше ніж на 6 місяців.

Якщо буде вирішено анулювати ліцензію нотаріуса, відбувається скасування його свідоцтва і припинення дії реєстраційного посвідчення. Із цього моменту особа перестає бути нотаріусом і мусить віддати свої документи в нотаріальний архів, або звернутися до суду. Якщо через суд вдасться повернути статус нотаріуса, то втрачені 1,5-2 роки будуть своєрідним покаранням за участь у незрозумілих махінаціях.

Зараз є тенденція, що нотаріуси вчиняють виконавчі написи на кредитних договорах, які були вчинені у простій письмовій формі. Рішенням адміністративних судів у трьох інстанціях та Верховного суду було встановлено, що це незаконно. Якщо судом встановлюється неправомірність такого вчинку, особа, права якої порушено, звертається до нас – управління юстиції. Ми отримаємо відповідне рішення суду, встановлюємо кількість порушень, а на основі цих даних робимо обґрунтоване подання до Вищої кваліфікаційної комісії.

Тенденції до очищення професії є значні, тому що зараз більшість членів кваліфікаційної комісії нотаріату є представниками нотаріальної спільноти. Рішення стосовно анулювання, чи не анулювання, приймає нотаріальна спільнота. Як виявилося, вона інколи менш терпима до порушень своїх колег. Це позитивні тенденції, тому що тільки професіонали здатні оцінити грубість порушення та всього іншого.

- Я так розумію, що вони часто співпрацюють з колекторськими фірмами?

- Не зовсім. Нотаріус вчиняє виконавчий напис і боржник може звернутися до будь-якого виконавця. У такому випадку колектори не потрібні. Тож якщо говорити стосовно виконавчого документу, то функції нотаріуса полягають у на тому, що він вчиняє виконавчий напис на борговому документі, що передбачений порядком. У першу чергу це документи, що посвідчені нотаріально: кредитний або іпотечний, договір із розстрочкою платежу (якщо передбачено, що кредитор потім може стягнути борг за допомогою виконавчого напису). Якщо ми позичаємо кошти, то звісно ж хочемо, щоб їх повернули. Є абсолютно "біла" схема стягнення боргу. Згідно Цивільного кодексу, зобов’язання має бути виконано належним чином: позика повертається в тому обсязі та валюті, про яку домовлялися сторони.

Після того, як нотаріус вчиняє виконавчий напис, кредитор у праві звернутися або до Державної виконавчої служби, або до приватного виконавця щодо реалізації виконавчого напису. У цій схемі колектори відсутні і не потрібні. Приватний нотаріус і виконавча служба наділені достатніми механізмами. Колектори можуть тільки дзвонити та вимагати повернути борг, але набагато дієвіше просто заблокувати рахунки, накласти арешт на майно та оголосити авто у розшук, якщо це передбачено законом.

- Це особливо актуально щодо мікрокредитів, які беруть громадяни та не повертають кошти вчасно. Коли приватний чи державний виконавець блокує рахунки, але особа не погоджується з цим, яким чином людям можна скасувати виконавче провадження та не сплатити великі суми?

- Розглянемо випадок, коли борг не був погашений, а кредитна установа нарахувала великі відсотки. По-перше, вчиненню виконавчих написів чи рішенню суду стосовно повернення коштів має передувати повідомлення, в якому відображено весь розрахунок боргу. При цьому особа може відреагувати на це повідомлення запереченням, що не погоджується з сумою.

По-друге, якщо говорити про мікрокредити (які зазвичай оформлюються у простій письмовій формі), то на сьогодні вчинення виконавчого напису саме нотаріусом на кредитних договорах, або договорах позики у простій письмовій формі, не законне. Якщо такий факт відбувся, раджу звертатися до суду для оскарження виконавчого напису. Суд його визнає таким, що не підлягає виконанню.

Державний чи приватний виконавець, згідно закону "Про виконавче провадження", коли отримує виконавчий документ з усіма необхідними характеристиками, не може ставити його під сумнів. При цьому відповідальність за законність дій лежить на нотаріусі. Так само виконавці не ставлять під сумнів законність рішення судів, якщо такі надходять.

Найпростіший варіант вирішення проблеми – звернутися до організації, яка подала виконавчий напис, тому що вона може забрати його з виконавчої служби. Говорити з вашим кредитором потрібно, але, якщо консенсусу немає, потрібно звертатися до суду. Єдиний варіант скасувати виконавчий напис – визнати таким, що не підлягає виконанню.

Антон Болбочан
журналіст